Ruim 100 jaar duivensport zoals deze bedoeld is
Woensdag is onze clubavond voor leden en donateurs maar ook niet leden zijn van harte welkom.
Kaarten, biljarten, darten of een duivenfilm kijken. Maar ook gewoon gezellig praten over van alles en nog wat.
Openingstijden van 19.30 tot 23.45 uur.
Wist u dat
Onze website
Sinds december 2009 heeft Pv de Luchtsport haar eigen website. Hetgeen op deze site aan informatie staat komt veelal van derden. Mocht het zich onverhoopt voordoen dat bron vermelding ontbreekt en
of geïnteresseerden zich op enige wijze benadeeld voelen neem dan contact op met de webbeheerder, doffer54@home.nl.
Chris Boom
Zojuist bereikt ons het bericht dat Chris Boom op 83 jarige leeftijd is overleden.
Chris Boom is een jaar geleden gestopt met duiven. Na het overlijden van zijn vrouw met wie hij bijna 65 jaar het leven deelde nam de gezondheid van Chris snel af. Hij nam het besluit te stoppen. Zijn duiven heeft hij geschonken aan leden van onze verenigung. Chris was het seizoen ervoor nog natour kampioen van onze hele CC !!
Chris was jaren lid van onze vereniging. Het was een markante man die een duidelijke mening en visie had. Hij wist deze altijd zorgvuldig te brengen. Hierbij hield hij altijd rekening met anderen. Chris was jarenlang bestuurslid en vervulde meerdere functies. Om deze reden heeft Chris van het NPO een Bronzen Speld gekregen.
Wij wensen zijn familie en vrienden veel sterkte.
Huldiging
Zaterdag 30 april is Hans Kroondijk gehuldigd met de Bronzen speld. Hans heeft deze gekregen voor zijn jarenlange actieve betrokkenheid binnen onze vereniging. Tientallen jaren heeft Hans actief de tentoonstellingen commissie geleid. Hij beheerde de kas. Deze klopte altijd op de cent nauwkeurig. Ook was Hans de vaste schrijver van de keurmeester. Hoofdrekenen is geen probleem. Tijdens het vliegseizoen regelde Hans jarenlang de zgn. euroduif. Pas dit jaar heeft hij het stokje van de euroduif over gedaan. Als bestuurslid is Hans rustig, bedeesd. Hij heeft een duidelijke mening en duidelijke visie en weet deze rustig over te brengen. Maar ook is Hans altijd in voor een relativerende grap of opmerking. Bestuur en Leden van de Luchtsport bedanken Hans voor de afgelopen 55 jaar.
"wie lult d'r nie over".
Pv de Luchtsport
Iedere woensdag, m.u.v de avonden dat er vergaderd wordt is er volop gelegenheid om te kaarten. Koffie is gratis en de drankjes betaalbaar. Voor een hapje kan (en zal) worden gezorgd.
dag | datum | station | dag | tijd | afstand | code | waar | bijzonderheden |
zat | 07-05 | Burdinne | vrij | 18.00 - 20.00 | 225 | V18 | ||
zat | 14-05 | Dizy le Gros | don | 18.00 - 20.00 | 355 | M19 | 1e midfond |
Weert | Tongeren | Burdinne | |||||||||||
1e | J. Kroondijk | 1e | J. Berger | 1e | J. Finke | 1e | 1e | 1e | 1e | ||||
2e | J. Berger | 2e | J. Finke | 2e | J. Finke | 2e | 2e | 2e | 2e | ||||
3e | J. Berger | 3e | J. Kroondijk | 3e | N. Frederiks | 3e | 3e | 3e | 3e | ||||
4e | J. Finke | 4e | Jan Duijn | 4e | J. Kroondijk | 4e | 4e | 4e | 4e | ||||
5e | R. Mus | 5e | M. Mus | 5e | J. Berger | 5e | 5e | 5e | 5e |
Kampioenschappen Luchtsport 2022
Tijdens de jaarvergadering zijn de volgende kampioenschappen vastgesteld
Vitesse : V16, V17, V18, V21, V23, V25, V27 : 7 x
Midfond : M19, M20, M22, M24, M26, M28 : 6 x
Dagfond : E21, E23, E25, E27, E29 : 5 x
Overnacht : A22, A24, A26, A27, A29, A30 : 6 x
Jong : J28 t/m J36 : 9 x
Natour : N33 t/m N37 : 5 x
Snelheid : alle vitesse, alle midfond en jong J28 t/m J32 en J35 : 19 x
(de jonge duiven vluchten die we inkorven op vrijdag tellen voor de Snelheid)
Totaal Fond : alle dagfond, alle overnacht en jong J33, J34 en J36 : 15 x
(jonge duiven vluchten die we inkorven op donderdag tellen voor Totaal Fond)
Generaal : alle vluchten muv de natour en min de 2 slechtste resultaten : 34 x
Op alle onderdelen een kampioen doffer en kampioenduivin : 18 x
CC5 2022
De kampioenschappen van onze CC zien er alsvolgt uit
Vitesse : V16, V17, V18, V21, V23, V25, V27
Midfond : M19, M20, M22, M24, M26, M28
Dagfond : E21, E23, E25, E27, E29
Overnacht : A22, A24, A26, A27, A29, A30
Jong : J28 t/m J36
Natour : N33 t/m N37
Snelheid : alle vitesse, alle midfond en jong J28 t/m J32 en J35
(de jonge duiven vluchten die we inkorven op vrijdag tellen voor de Snelheid)
Totaal Fond : alle dagfond, A22, A26, A30 en jong J33, J34 en J36
(jonge duiven vluchten die we inkorven op donderdag tellen voor Totaal Fond)
Generaal : alle vitesse, alle midfond, alle dagfond, alle jong en A22, A26, A30
: muv de natour en min de 2 slechtste resultaten
Op alle onderdelen 3 duifkamkampioenen
FUT 2022
Het vliegprogramma van de FOND UNION TWENTE bestaat dit jaar uit de volgende wedvluchten:
oude duiven jonge duiven:
E21 Sermaises
E23 Fontenay J32 Quievrain (Derbyvlucht)
E25 Chatearoux J33 Dizy Le Gros
A26 Ruffec J33 Chalons
E27 Vierzon J34 Troyes
E29 Issoudun
A30 Bergerac
Voor alle vluchten geldt een prijsverhouding van 1:3. Bij het terugrijden van de duiven gaat het FUT concours door als de oude duiven minimaal Frankrijk en de jonge duiven minimaal Houdeng worden gelost. Er is geen inleg verschuldigd.
POULEN
kolom 1 t/m 8 uitkering 1:5
kolom 20 HwH uitkering ineens, inleg 0,05
kolom 21 Scheerweg uitkering 1:250, inleg 0,05
HOOFDPRIJZEN
Dagfond en jonge duiven; Vleesschotels : 1 x 30,00, 4 x 20,00 en 5 x 15,00
Overnacht; 1 x 30,00, 1 x 20,00 en 2 x 10,00.
Zak duivenvoer voor de 1e (gezette) duif van een deelnemer ná de 50e prijs.
Zak duivenvoer voor de laatste deelnemer op de uitslag met zijn 1e (gezette) duif.
Max. 2 prijzen per liefhebber/wedvlucht. De inleg hiervoor is 0,25 per duif. Zetten in kolom 22.
GRATIS PRIJZEN:
Voor elke vlucht zijn bovendien gratis prijzen beschikbaar gesteld van 15, 10 en 8 x 5. Iedere deelnemer kan per wedvlucht slechts 1 gratis prijs winnen.
DAT 2021
Ook in 2021 organiseert DAT weer mooie concoursen op de Dagfond en de jonge duiven vluchten. De deelname is nog eenvoudiger en aantrekkelijker gemaakt dit jaar.
De volgende vluchten spelen we; Dagfond: E20, E22, E24, E26, E28. Jong J32, J33, J34, J36
HP 1 - LED-TV of Tablet HP 2 – Bon duivenvoer t.w.v. € 250,00
HP 3 - Levensmiddelen bon t.w.v. € 135,00 HP 4 – Dineer bon t.w.v. € 125,00
HP 5 - Vleesmand t.w.v. € 115,00 HP 6 - Half varken t.w.v. € 90,00
HP 7 - Vleesmand t.w.v. € 70,00 HP 8 – Bon duivenvoer t.w.v. € 50,00
Alle extra inleg wordt vervlogen in extra prijzen van € 25,00
U neemt deel door op niveau 8 het aantal gezette duiven in te vullen. Het aantal gezette duiven is minimaal gelijk aan het aantal gezette duiven in de CC (niveau 2). Uw concoursleider in de vereniging kan U eventueel helpen om deel te nemen aan de DAT concoursen. Per liefhebber kan maar 1 hoofdprijs en of extra prijs worden gewonnen. De hoofdprijzen zijn niet gegarandeerd en gaan per vlucht af naar rato van de totale inleg. Als de hoofdprijzen overtekend zijn worden extra prijzen uitgekeerd. Er wordt altijd gespeeld in afdelingsverband. DAT vervliegt op Dagfond en Jong 10 onaangewezen (1:10 verfijnd), 10 aangewezen (2 beste van bovenste 3 aangewezen) en 5 duifkampioenschappen. Alle vluchten tellen, we kennen geen aftrekvluchten. De reserve vlucht E30 wordt alleen gespeeld als een dagfondvlucht uitvalt.
VNCC 2021
Informatie over het lidmaatschap van het VNCC. Vanwege het coronavirus is het nog steeds niet mogelijk om u persoonlijk aan te melden als lid van het VNCC. Aanmelden gaat nu via een aanmeldingformulier welke u op onze website kunt vinden. U bent dan tot wederopzegging lid en u machtigd onze penningmeester de contrubutie van uw rekening te schrijven. Aanmelden
is mogelijk tot 1 mei. Medio mei zal de contrubutie worden afgeschreven. Wilt u geen gebruik maken van deze automatische incasso maar wel lid worden, kunt u contact opnemen met de penningmeester, John Bosman, via j.bosman@upcmail.nl
NU 2022
Vliegprogramma Meerdaagse Fond 2022
A22 vr. 03-06 Limoges
A24 vr. 17-06 St. Vincent
A26 vr. 01-07 Ruffec (ochtendlossing)
A27 vr. 08-07 Cahors (Bressols)
A29 vr. 22-07 Bordeaux
A30 vr. 29-07 Bergerac
Vliegprogramma Dagfond 2022
E25 za. 25-06 Chateauroux (afd. 7, 8 en 9), Orleans (afd. 10 en 11)
E27 za. 09-07 Vierzon
E29 za. 23-07 Issoudun
Kampioenschappen
Alle 6 meerdaagse fondvluchten tellen mee voor de kampioenschappen.
Mochten er één of meerdere vluchten op zondag plaatsvinden, dan tellen 5 van de 6 vluchten.
Alle 3 dagfond vluchten tellen mee voor de kampioenschappen.
Attractievluchten
In 2022 zullen er op 2 vluchten gegarandeerde hoofdprijzen vervlogen worden.
Dat zijn de vluchten E25 Chateauroux/Orleans en A26 Ruffec waarbij de prijzen weer per zone vervlogen worden.
Let op de vervolg informatie op NU-site etc.
Hoogste gemiddelde punten
Ook in 2022 zullen weer in elke uitslag de eerste 50 deelnemers met de hoogste gemiddelde punten vermeld worden.
Daarbij hanteren we het minimum deelgetal 2. Van een deelnemer die 1 duif mee heeft, wordt het aantal punten dus gedeeld door 2.
zat | 15-01 | Fc Twente | Heerenveen | 2-0 |
zat | 22-01 | Willem II | Fc Twente | 0-1 |
zat | 05-07 | Fc Twente | Vitesse | 3-0 |
zon | 13-02 | Ajax | Fc Twente | 5-0 |
zon | 20-02 | Fc Twente | GA Eagles | 2-2 |
vrij | 25-02 | RKC | Fc Twente | 1-2 |
zon | 06-03 | Fc Twente | Sc Cambuur | 1-0 |
zon | 13-03 | AZ'67 | Fc Twente | 0-1 |
zat | 19-03 | Fc Twente | PEC Zwolle | 2 - 0 |
zat | 02-04 | Fc Twente | PSV | 3 - 3 |
zat | 09-04 | NEC | Fc Twente | 0 - 1 |
vrij | 22-04 | Fc Twente | Sparta | 2 - 0 |
zat | 30-04 | Heracles | Fc Twente | 1 - 1 |
zat | 07-05 | Fc Twente | Fortuna S. | 18.45 |
woe | 11-05 | Fc Twente | Fc Groningen | 20.00 |
zon | 15-05 | Feyenoord | Fc Twente | 14.30 |
Wetenswaardigheden en Reminders
of wel
ding'n woaran aj mot denk'n en nig mot verget'n
Nationale en Sectorale Concoursen
Jaarlijks zijn er een aantal Nationale en Sectorale wedvlucten. Voor deze Nationale en Sectorale wedvluchten gelden de "Richtlijnen Nationale en Sectorale Concoursen". Deze zijn per mail naar alle verenigingen verzonden. Voor enkele Nationale en Sectorale wedvluchten geld een meldplicht. Meest zijn dit de marathon vluchten, deze hebben een zgn A code. Melden kan op verschillende manieren. De eerste duif moet binnen 30 minuten gemeld worden. Als dit bij een meldpost gebeurt moet deze vervolgens binnen 30 minuten worden doorgemelden. Melden kan per mail, app, sms of telefonisch. Enkele electronische systemen melden automatich door.
Waarom meldplicht ;
Waarom staat de meldplicht in het Reglement ;
NIC
Nationale, Sectorale en trainingvluchten moeten bij een Nationaal Inkorf Centrum worden ingekorft, de zgn NIC's. Op de site van afdeling 9 staan vermeld welke verenigngen voor welke (wed) vluchten een NIC zijn. Het zou fijn zijn als u ter plekke even mee helpt met bijvoorbeeld laden en lossen. De NIC's draaien op vrijwilligers. Op Nationale en Sectorale wedvluchten moeten tenminste zeven deelnemers zijn. Op wedvluchten met een zgn A code moeten mandenlijsten worden ingevuld.
Enten
Om deel te nemen aan wedvluchten en africhtingen moeten de duiven tegen Paramixo geent zijn. Tussen het enten en inkorven moet tenminste 14 dagen zitten. Duiven die geent zijn tegen paratyfus mogen ook 14 dagen niet deelnemen. Voor pokken geld dat de duiven na de enting 21 dagen niet mogen deelnemen aan wedstrijden.
Fond Unie Twente
FUT
Sinds decenia bestaat de FUT. Deze fondclub komt van orgine bij de zaterdagvliegers vandaan. Sinds 2019 mogen alle leden van afdeling 9 hier lid van worden.
Dagfond Club Achterhoek Twente
DAT
De DAT organiseert attractieve concoursen en kampioenschappen op de dagfond vluchten en de laatste jonge duiven vluchten van het vliegprogramma van afdeling 9.
Vriendenclub Nationale Concoursen
VNCC
Lidmaatschap VNCC 2021: Basislid € 25,00, Combinaties € 30,00. Vliegprogramma VNCC : Limoges, St. Vincent, Perigueux, Dax, Bressols, Bergerac
Hoofdprijzen 2021: als gebruikelijk. Extra gratis prijs “Weekendje Vlieland”: De punten opgeteld van de liefhebber die op St. Vincent de snelste oude duif en op Perigueux de snelste jaarling constateert is winnaar van een Weekendje weg in een Hotel op Vlieland.
Zuid Limburgse Unie
ZLU
Voor de Nationale Marathon zijn de volgende wedvluchten aangewezen; Agen, Marseille en Narbonne. Voor de West Europese Super Marathon zijn de volgende wedvluchten aangewezen; Pau, Barcelona en Perpignan. De inschrijvingssite is aangepast zodat u met de inschrijving voor 2021 kunt starten. De abonees van 2020 met een inhoudsmachtiging voor de ZLU ontvangen een korting van € 5,00.
Noordelijke Unie
NU
De Noordelijke Unie, opgericht op 2 mei 2008, is een Internationaal Fondspel voor fondliefhebbers uit Nederland (afdeling 7, 8, 9, 10 en 11) en het aangrenzende deel in Duitsland. In geval van één gezamenlijke lossing vanaf 1 losplaats worden de NU concoursen vervlogen in 4 zones van 50 km, met de losplaats Bergerac als referentie. Zone 1: tot 900 km, Zone 2: 900 tot 950 km, Zone 3: 950 tot 1000 km, Zone 4 meer dan 1000 km. Worden de duiven gelost vanaf 2 losplaatsen (sector gewijs), dan wordt het NU concours ook vervlogen in 4 zones, echter spelen dan alle deelnemers van de afdelingen 7, 8 en 9 in de zones 1 en 2 terwijl de deelnemers van de afdelingen 10 en 11 spelen in de zones 3 en 4. Tevens wordt dan de bovengrens van zone 2 verlengd tot de maximale afstand in sector 3 en is de kortste afstand van zone 3 gelijk aan de kortste afstand van sector 4. Deelname aan het Noordelijke Unie-spel (via niveau 10) is gratis en geldt voor alle leden van afdeling 7 t/m 11 en het aangrenzende deel in Duitsland. Er is dus geen sprake van contributie. Vliegprogramma VNCC : Limoges, St. Vincent, Perigueux, Dax, Bressols, Bergerac, Bourges, Issoudun, Chateauroux.
Iveco huren
Net zoals vorig seizoen is er ook dit jaar weer de gelegenheid om extra trainingsvluchten te organiseren. Dit kan voor vereniging, CC, kring etc. Hiervoor is het vervoer van onze afdeling te huur. Verwacht u meer dan 500 duiven te vervoeren bent u verplicht bij de afdeling een Lossingsvergunning aan te vragen. De afdeling zet deze aanvraag door naar de NPO.
Onderstaand treft u de actuele huurprijzen aan:
Container (’s avonds ophalen) Huurprijs € 750 + € 100 convoyeur (verplicht) + kosten transporteur
Iveco (’s morgens ophalen) € 100 + € 0,25 per gereden kilometer
Iveco (’s avonds ophalen *) € 150 + € 0,25 per gereden kilometer
Iveco met aanhanger (’s morgens ophalen) € 150 + € 0,25 per gereden kilometer
Iveco met aanhanger (’s avonds ophalen *) € 200 + € 0,25 per gereden kilometer
Een chauffeur is bij de huur van de Iveco inbegrepen. Het is verplicht dat er een convoyeur meegaat. Deze mag u zelf verzorgen. Uiteraard is een convoyeur via de afdeling ook mogelijk. Hiervoor zal een meerprijs van € 50 bij ’s morgens ophalen en € 100 bij ’s avond ophalen in rekening worden gebracht. Bij 's avonds ophalen gaan de duiven niet gelijk door naar de losplaats. Dit ivm het ontbreken van een slaapplaats in de Iveco. Hierdoor is er wel de voorwaarde dat de duiven ’s nachts veilig moeten kunnen staan. Wanneer een goede locatie ontbreekt zullen de duiven ’s ochtends worden opgehaald.
Wanneer er trainingsvluchten worden georganiseerd dan is het conform NPO-wedvluchtreglement artikel 5 verplicht (ongeacht het aantal duiven) om hiervoor een Lossingsvergunning aan te vragen. Leden mogen niet deelnemen aan trainingsvluchten waarvoor geen lossingsvergunning is afgegeven Trainingsvluchten mogen alleen op dinsdag, woensdag, zaterdag en zondag worden gehouden.
Aanvragen Lossingsvergunning en huren vervoer Afdeling 9:
U kunt de lossingsvergunningen aanvragen en het vervoer van Afdeling 9 huren (boven de 500 duiven verplicht) via het secretariaat van de afdeling. In de aanvraag de volgende informatie vermelden.
NPO
Brussel 06-0-21
De landbouwcommissie van het Europees Parlement heeft vandaag bevestigd dat de duivensector een vrijstelling krijgt van de nieuwe diergezondheidswet. Hilde Vautmans, die de afgelopen maanden verschillende keren in de duivensector heeft gewerkt en de Commissie verzocht om de bepaling te schrappen, is verheugd met dit goede nieuws.
Lid van het Europees Parlement en lid van de Landbouwcommissie Hilde Vautmans (Open Vld, Renew Europe): “De duivensector kan opgelucht adem halen. In haar oorspronkelijke voorstel voor de nieuwe Diergezondheidswet wilde de Commissie een nieuwe regel invoeren die voorschrijft dat postduiven 21 dagen voor vertrek in quarantaine moeten worden geplaatst. Dat is niet praktisch en zou het einde betekenen van de duivensport. De afgelopen maanden heb ik de Commissie op een aantal manieren aangespoord om af te wijken voor postduiven: ik schreef twee brieven aan commissaris Kyriakides, stelde een schriftelijke vraag en vroeg via het secretariaat van de Landbouwcommissie om een uitzondering en een debat. Vandaag kwam eindelijk de bevestiging dat het echt zou gebeuren.
De bepaling [1] over een verblijf van 21 dagen voor postduiven wordt geschrapt. Hierdoor is er geen quarantaine nodig en kunnen vliegduiven vrij vervoerd worden. Daarnaast wordt ook het diergezondheidscertificaat voor postduiven geschrapt, waardoor de sector dergelijke certificaten niet hoeft in te leveren. Postduiven kunnen op dezelfde manier vervoerd worden als nu, met een duidelijk document van hun eigenaar of begeleider.
De voorstellen die deze wijzigingen voor postduiven bevatten, moeten eerst door de lidstaten worden goedgekeurd op een vergadering van de expertgroep. Deze bijeenkomst vindt plaats op 9 maart a.s..
Bron: KBDB (Belgische duivenvereniging).
Nieuws van de dopingcommissie
16-12-2020
Zoals eerder gecommuniceerd is onder het vorige NPO bestuur, na problemen met dopingcontroles, het dopingbeleid op een zeer laag pitje komen te staan. Het resultaat was dat er in 2019 en 2020 geen doping controles hebben plaatsgevonden.
Het huidige NPO bestuur is van mening dat een goed dopingbeleid en frequente dopingcontroles belangrijk zijn voor het welzijn van onze duiven en een eerlijke competitie. Een vraag hierover in de wekelijkse poll in Op de Hoogte kreeg massaal bijval van de liefhebbers. U bent het dus met ons eens!
Het NPO bestuur heeft dit thema voortvarend ter hand genomen. Wel is de realiteit dat het dopingbeleid en controles geheel van de grond af aan weer opgebouwd moet worden. Het NPO bestuur verwacht ondanks het vele werk toch dat in 2021 weer doping controles gaan plaatsvinden.
Nu hebben wij deze week een schrijven van de FCI ontvangen waarin wordt aangekondigd dat als voorwaarde voor deelname aan de Olympiade van 2022 er doping test resultaten van de jaren 2019, 2020 en 2021 overlegd dienen te worden. Het NPO bestuur vindt dat in beginsel een goede zaak en we kunnen alleen maar hopen dat alle bij de FCI aangesloten landen doping controles even serieus nemen als het NPO bestuur dat nu doet.
Voor 2021 zullen we aan de FCI eis kunnen voldoen. Echter zoals aangegeven voor 2019 en 2020 is dat niet mogelijk. Volgens de FCI brief is deelname aan de Olympiade dan niet mogelijk. Uiteraard vindt het NPO bestuur dat Nederlandse liefhebbers moeten kunnen deelnemen aan de Olympiade. Bij het opstellen van het Nationaal vliegprogramma is ook rekening gehouden met de Olympiade door alle liefhebbers gelijke kansen te geven zich hiervoor te kwalificeren.
Het NPO bestuur heeft over deze zaak contact opgenomen met de FCI. Wij zullen de situatie uitgebreid gaan toelichten bij het FCI Sport comité inclusief het robuuste nieuwe doping controle programma wat nu wordt geïnstalleerd. Wij vertrouwen erop dat de FCI in dit geval open zal staan voor onze argumenten.
Het NPO bestuur
Tentoonstellingskooien
Sinds 2014 is Pv de Luchtsport in het bezit van 180 tentoonstellingskooien. Dit zijn wit geplastificeerde metalen kooien. Het zijn setjes van drie en zijn inklapbaar. Deze zijn te huur. De kooien zijn inclusief onderbakken, schragen en waterbakjes.
Bingokaarten met toebehoren
Pv de Luchtsport is in het bezit van ruim 400 Bingo kaarten met toebehoren zoals een bingomolen en balletjes. Dit alles is te huur. Voor meer informatie kunt u bellen met nummer 06 51098838 of mailen met jonk1706@planet.nl
AVG
Sinds 24 mei 2016 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht. Per 24 mei jl wordt deze gehandhaafd. Pv de Luchtsport gaat seriues om met persoonsgegevens.Om die reden worden de door ons verzamelde persoonsgegevens zorgvuldig verwerkt en beveiligd. Wij houden ons daarbij aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor vragen of informatie kunt u zich tot de webbeheerder wenden.
Duivensport is een sport die bestaat uit het racen met duiven in wed(strijd)vluchten. Een belangrijk onderdeel is het kweken en trainen van postduiven. De winnaar is de eigenaar (duivenmelker) van de duif die het snelst de afstand tussen losplaats en duivenhok heeft afgelegd.
Geschiedenis
Versturen van berichten
Een getrainde postduif kan over grote afstand, en zelfs na jaren, nog zijn hok terugvinden. Vroeger werd zo post verstuurd: een dun en klein papiertje werd beschreven met enkele regels, en dit werd aan de poot bevestigd. Na het loslaten, vloog de duif terug naar zijn hok, waar dat bericht gelezen kon worden. Het was dus alleen mogelijk om berichten te versturen naar het thuishok van een getrainde duif. Door verschillende postduiven van verschillende locaties mee te nemen kon men berichten naar meerdere plaatsen sturen. Dit was vroeger een zeer snelle manier van communicatie. Pas met telegrafie en later met de telex kwamen nog snellere communicatiemiddelen, die natuurlijk ook veel betrouwbaarder waren.
Tegenwoordig
Voor veel mensen is het nog steeds een mooie hobby. De sport kent wel, net als de vinkensport, een groeiende vergrijzing. Ook is het een manier om aan (klein)kinderen respect en bewondering voor de natuur en de duivensport aan te leren. Gemeentes maken het, zeker in nieuwbouwwijken, bijna onmogelijk om de sport nog te beoefenen. Mede hierdoor is de duivensport in Nederland en Belgie op zijn retour. In het voormalige Oostblok en in Azie is de sport echter flink groeiende. Daarnaast is het, zij het steeds minder, ook een gokspel: de eigenaars kunnen op hun eigen duiven geld inzetten. Hierbij speelt de te verwachten prestatie van een duif uiteraard een grote rol. Om veel geld gaat het hierbij allang niet meer. Gedacht moet worden aan prijzen van enkele tientallen euro's.
Regstratie
Bij het inkorven voor een wedstrijd worden tegenwoordig 2 soorten ringen gebruikt, afhankelijk van hoe de aankomsttijd wordt vastgesteld:
De klassieke methode: Hierbij wordt elke duif door middel van een ringentang voorzien van een gummiring, die bij aankomst van de duif in de klassieke duivenklok (constateur) wordt gestopt.
De elektronische methode: Met het elektronisch constateren heeft de duif een chipring of een combiring om zijn poot, die bij aankomst een signaal geeft aan de antenne van de elektronische duivenklok.(Merken van elektronische constateurs zijn: Tipes, Unikon, Benzing en Bricon)
Snelheidsbepaling
De snelheid van de duif varieert -afhankelijk van windrichting en weersgesteldheid- van 60 tot 130 km per uur. De vliegsnelheid -die bepalend is voor het klassement- wordt berekend aan de hand van vertrektijd, aankomsttijd en vliegafstand. (De vliegafstand wordt berekend aan de hand van de coordinaten (lengte- en breedtegraad) die door een officiele landmeter werden vastgesteld; die zijn dus voor elk hok verschillend.) Met ingang van 2006 worden de afstanden tussen lossingsplaats en thuishok van de duif bepaald d.m.v. GPS-coordinaten. Hierdoor zijn de afstandsbepalingen veel nauwkeuriger, wat de competitie tussen de duivenliefhebbers ten goede komt.
Leeftijdsklassen
De duiven worden ingedeeld in leeftijdsklassen (jonge duiven, jaarlingen (soms) en oude duiven).
Eventueel wordt er zelfs nog onderscheid gemaakt naar geslacht: doffers (m) of duivinnen (v).
Inkorving
Bij een inkorving worden dieren van verschillende duivenmelkers samengezet in korven (die voorzien zijn van drinkflessen en eetbakjes) en op een vrachtwagen naar een zuidelijk gelegen bestemming gebracht. Door de stress van de inkorving en het transport en het contact met andere dieren, kunnen ze elkaar besmetten met ziekten als duivenpokken, het geel en coccidiose. Bij hun thuiskomst worden ze dan ook goed verzorgd en soms preventief behandeld (wat dan weer een gevaar inhoudt voor resistentievorming bij deze ziekteverwekkers).
Lossen
De wedvluchtbegeleiders wachten op de losplaats tot een vooraf afgesproken uur om alle duivenmanden zo gelijktijdig mogelijk open te maken. Als de weersomstandigheden op het vliegtraject slecht zijn, kan beslist worden om het lossen uit te stellen, of -in een uiterste geval- de dieren veel dichter bij huis te lossen.
Afstanden
De uiterste afstand die een duif in een dag kan afleggen, bedraagt ongeveer 800 km; sommige vluchten kunnen dan ook twee dagen duren. Men onderscheidt zo vier groepen wedstrijden:
afstand tot 300 km (vitesse of snelheid)
van 300 tot 500 km (midfond of halve fond)
van 500 tot 750 km (midfond of halve fond)
van 750 tot 1300 km (overnachtfond of meerdaagse fond, of zoals het tegenwoordig wordt genoem;; Marathon)
Aan de hand van oefenvluchten en de prestaties van verwante duiven, weet de duivenmelker over welke afstanden zijn duiven best vliegen.
Training
Een jonge postduif zal eerst zelf in de omgeving van het duivenhok rondvliegen en die zo leren kennen. Daarna kan ze getraind worden door ze op slechts enkele kilometers te lossen. Als er oudere duiven tegelijkertijd worden losgelaten, kan de jonge duif gewoon meevliegen, maar ook alleen kan de jonge duif haar weg terugvinden. Na het los laten vliegt de duif een paar rondjes voor haar orientatie. Vervolgens vliegt ze de goede richting op. Daarbij vliegt ze bij voorkeur over land, en niet over water. Een duif kan zich ook best vergissen, maar zal dan via een omweg toch vaak de weg naar huis terugvinden. Zelfs over een afstand van 1000 kilometer of meer kan de postduif de weg terugvinden naar zijn hok. Bij zulke grote afstanden moet de postduif dan ook nog ergens overnachten.
Prestatieverbetering
Een veel toegepaste methode om een zo groot mogelijke prestatie van de duif af te dwingen staat bekend onder de naam weduwschap: de doffer wordt in de week voor de competitie van de duivin gescheiden; doordat hij uit ervaring weet dat hij bij aankomst de vrouwtjesduif in het nest zal vinden, wordt zijn prestatieniveau verhoogd.
Een andere manier is op nest spelen: het scheiden van de ouderduiven van het nest met jongen op het moment dat de andere ouder niet aanwezig is. De duivin of de doffer denkt dat haar/zijn jongen zonder voedsel en bescherming zitten en zal zich vlug terug naar het hok haasten.
Daarnaast speelt natuurlijk een goede conditie van de duif, afwezigheid van ziekten en een goed voeding een grote rol. Dit is dan ook een markt voor slimme verkopers die voedingssupplementen, pikstenen, pseudogeneesmiddelen, en dergelijke aan goedgelovige duivenmelkers trachten te verkopen.
Achterblijvers
Helaas blijven na zulke vluchten (wedstrijd- en oefenvluchten) ook dieren verdwaald achter. Deze achterblijvers (in jargon: opvangers) komen vaak bij andere liefhebbers op het duivenhok terecht. Zo'n liefhebber brengt dan de duif naar een Centraal Hok of neemt zelf contact op met de eigenaar en in overleg wordt gezocht naar een oplossing. Het telefoonnummer van de eigenaar kan worden gevonden via de site van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie (NPO). Vaak is een duif na een paar dagen te zijn verzorgd op het 'gasthok' zelf in staat om de weg naar het eigen hok weer te vinden. Verdwaalde postduiven moeten niet worden verward met stadsduiven.
Sinds december 2009 heeft ook Pv de Luchtsport haar eigen website. Hetgeen op deze site aan informatie staat komt veelal van derden. Mocht het zich onverhoopt voordoen dat bronvermelding ontbreekt en / of geïnteresseerden zich op enige wijze benadeeld voelen neem dan aub contact op met de webbeheerder.