Ruim 100 jaar duivensport zoals deze bedoeld is
Woensdag is onze clubavond voor leden en donateurs maar ook niet leden zijn van harte welkom.
Kaarten, biljarten, darten of een duivenfilm kijken. Maar ook gewoon gezellig praten over van alles en nog wat.
Openingstijden van 19.30 tot 23.45 uur.
Wist u dat
Onze website
Sinds december 2009 heeft Pv de Luchtsport haar eigen website. Hetgeen op deze site aan informatie staat komt veelal van derden. Mocht het zich onverhoopt voordoen dat bron vermelding ontbreekt en
of geïnteresseerden zich op enige wijze benadeeld voelen neem dan contact op met de webbeheerder, doffer54@home.nl.
Chris Boom
Zojuist bereikt ons het bericht dat Chris Boom op 83 jarige leeftijd is overleden.
Chris Boom is een jaar geleden gestopt met duiven. Na het overlijden van zijn vrouw met wie hij bijna 65 jaar het leven deelde nam de gezondheid van Chris snel af. Hij nam het besluit te stoppen. Zijn duiven heeft hij geschonken aan leden van onze verenigung. Chris was het seizoen ervoor nog natour kampioen van onze hele CC !!
Chris was jaren lid van onze vereniging. Het was een markante man die een duidelijke mening en visie had. Hij wist deze altijd zorgvuldig te brengen. Hierbij hield hij altijd rekening met anderen. Chris was jarenlang bestuurslid en vervulde meerdere functies. Om deze reden heeft Chris van het NPO een Bronzen Speld gekregen.
Wij wensen zijn familie en vrienden veel sterkte.
Huldiging
Zaterdag 30 april is Hans Kroondijk gehuldigd met de Bronzen speld. Hans heeft deze gekregen voor zijn jarenlange actieve betrokkenheid binnen onze vereniging. Tientallen jaren heeft Hans actief de tentoonstellingen commissie geleid. Hij beheerde de kas. Deze klopte altijd op de cent nauwkeurig. Ook was Hans de vaste schrijver van de keurmeester. Hoofdrekenen is geen probleem. Tijdens het vliegseizoen regelde Hans jarenlang de zgn. euroduif. Pas dit jaar heeft hij het stokje van de euroduif over gedaan. Als bestuurslid is Hans rustig, bedeesd. Hij heeft een duidelijke mening en duidelijke visie en weet deze rustig over te brengen. Maar ook is Hans altijd in voor een relativerende grap of opmerking. Bestuur en Leden van de Luchtsport bedanken Hans voor de afgelopen 55 jaar.
"wie lult d'r nie over".
Pv de Luchtsport
Iedere woensdag, m.u.v de avonden dat er vergaderd wordt is er volop gelegenheid om te kaarten. Koffie is gratis en de drankjes betaalbaar. Voor een hapje kan (en zal) worden gezorgd.
dag | datum | station | dag | tijd | afstand | code | waar | bijzonderheden |
zat | 07-05 | Burdinne | vrij | 18.00 - 20.00 | 225 | V18 | ||
zat | 14-05 | Dizy le Gros | don | 18.00 - 20.00 | 355 | M19 | 1e midfond |
Weert | Tongeren | Burdinne | |||||||||||
1e | J. Kroondijk | 1e | J. Berger | 1e | J. Finke | 1e | 1e | 1e | 1e | ||||
2e | J. Berger | 2e | J. Finke | 2e | J. Finke | 2e | 2e | 2e | 2e | ||||
3e | J. Berger | 3e | J. Kroondijk | 3e | N. Frederiks | 3e | 3e | 3e | 3e | ||||
4e | J. Finke | 4e | Jan Duijn | 4e | J. Kroondijk | 4e | 4e | 4e | 4e | ||||
5e | R. Mus | 5e | M. Mus | 5e | J. Berger | 5e | 5e | 5e | 5e |
Kampioenschappen Luchtsport 2022
Tijdens de jaarvergadering zijn de volgende kampioenschappen vastgesteld
Vitesse : V16, V17, V18, V21, V23, V25, V27 : 7 x
Midfond : M19, M20, M22, M24, M26, M28 : 6 x
Dagfond : E21, E23, E25, E27, E29 : 5 x
Overnacht : A22, A24, A26, A27, A29, A30 : 6 x
Jong : J28 t/m J36 : 9 x
Natour : N33 t/m N37 : 5 x
Snelheid : alle vitesse, alle midfond en jong J28 t/m J32 en J35 : 19 x
(de jonge duiven vluchten die we inkorven op vrijdag tellen voor de Snelheid)
Totaal Fond : alle dagfond, alle overnacht en jong J33, J34 en J36 : 15 x
(jonge duiven vluchten die we inkorven op donderdag tellen voor Totaal Fond)
Generaal : alle vluchten muv de natour en min de 2 slechtste resultaten : 34 x
Op alle onderdelen een kampioen doffer en kampioenduivin : 18 x
CC5 2022
De kampioenschappen van onze CC zien er alsvolgt uit
Vitesse : V16, V17, V18, V21, V23, V25, V27
Midfond : M19, M20, M22, M24, M26, M28
Dagfond : E21, E23, E25, E27, E29
Overnacht : A22, A24, A26, A27, A29, A30
Jong : J28 t/m J36
Natour : N33 t/m N37
Snelheid : alle vitesse, alle midfond en jong J28 t/m J32 en J35
(de jonge duiven vluchten die we inkorven op vrijdag tellen voor de Snelheid)
Totaal Fond : alle dagfond, A22, A26, A30 en jong J33, J34 en J36
(jonge duiven vluchten die we inkorven op donderdag tellen voor Totaal Fond)
Generaal : alle vitesse, alle midfond, alle dagfond, alle jong en A22, A26, A30
: muv de natour en min de 2 slechtste resultaten
Op alle onderdelen 3 duifkamkampioenen
FUT 2022
Het vliegprogramma van de FOND UNION TWENTE bestaat dit jaar uit de volgende wedvluchten:
oude duiven jonge duiven:
E21 Sermaises
E23 Fontenay J32 Quievrain (Derbyvlucht)
E25 Chatearoux J33 Dizy Le Gros
A26 Ruffec J33 Chalons
E27 Vierzon J34 Troyes
E29 Issoudun
A30 Bergerac
Voor alle vluchten geldt een prijsverhouding van 1:3. Bij het terugrijden van de duiven gaat het FUT concours door als de oude duiven minimaal Frankrijk en de jonge duiven minimaal Houdeng worden gelost. Er is geen inleg verschuldigd.
POULEN
kolom 1 t/m 8 uitkering 1:5
kolom 20 HwH uitkering ineens, inleg 0,05
kolom 21 Scheerweg uitkering 1:250, inleg 0,05
HOOFDPRIJZEN
Dagfond en jonge duiven; Vleesschotels : 1 x 30,00, 4 x 20,00 en 5 x 15,00
Overnacht; 1 x 30,00, 1 x 20,00 en 2 x 10,00.
Zak duivenvoer voor de 1e (gezette) duif van een deelnemer ná de 50e prijs.
Zak duivenvoer voor de laatste deelnemer op de uitslag met zijn 1e (gezette) duif.
Max. 2 prijzen per liefhebber/wedvlucht. De inleg hiervoor is 0,25 per duif. Zetten in kolom 22.
GRATIS PRIJZEN:
Voor elke vlucht zijn bovendien gratis prijzen beschikbaar gesteld van 15, 10 en 8 x 5. Iedere deelnemer kan per wedvlucht slechts 1 gratis prijs winnen.
DAT 2021
Ook in 2021 organiseert DAT weer mooie concoursen op de Dagfond en de jonge duiven vluchten. De deelname is nog eenvoudiger en aantrekkelijker gemaakt dit jaar.
De volgende vluchten spelen we; Dagfond: E20, E22, E24, E26, E28. Jong J32, J33, J34, J36
HP 1 - LED-TV of Tablet HP 2 – Bon duivenvoer t.w.v. € 250,00
HP 3 - Levensmiddelen bon t.w.v. € 135,00 HP 4 – Dineer bon t.w.v. € 125,00
HP 5 - Vleesmand t.w.v. € 115,00 HP 6 - Half varken t.w.v. € 90,00
HP 7 - Vleesmand t.w.v. € 70,00 HP 8 – Bon duivenvoer t.w.v. € 50,00
Alle extra inleg wordt vervlogen in extra prijzen van € 25,00
U neemt deel door op niveau 8 het aantal gezette duiven in te vullen. Het aantal gezette duiven is minimaal gelijk aan het aantal gezette duiven in de CC (niveau 2). Uw concoursleider in de vereniging kan U eventueel helpen om deel te nemen aan de DAT concoursen. Per liefhebber kan maar 1 hoofdprijs en of extra prijs worden gewonnen. De hoofdprijzen zijn niet gegarandeerd en gaan per vlucht af naar rato van de totale inleg. Als de hoofdprijzen overtekend zijn worden extra prijzen uitgekeerd. Er wordt altijd gespeeld in afdelingsverband. DAT vervliegt op Dagfond en Jong 10 onaangewezen (1:10 verfijnd), 10 aangewezen (2 beste van bovenste 3 aangewezen) en 5 duifkampioenschappen. Alle vluchten tellen, we kennen geen aftrekvluchten. De reserve vlucht E30 wordt alleen gespeeld als een dagfondvlucht uitvalt.
VNCC 2021
Informatie over het lidmaatschap van het VNCC. Vanwege het coronavirus is het nog steeds niet mogelijk om u persoonlijk aan te melden als lid van het VNCC. Aanmelden gaat nu via een aanmeldingformulier welke u op onze website kunt vinden. U bent dan tot wederopzegging lid en u machtigd onze penningmeester de contrubutie van uw rekening te schrijven. Aanmelden
is mogelijk tot 1 mei. Medio mei zal de contrubutie worden afgeschreven. Wilt u geen gebruik maken van deze automatische incasso maar wel lid worden, kunt u contact opnemen met de penningmeester, John Bosman, via j.bosman@upcmail.nl
NU 2022
Vliegprogramma Meerdaagse Fond 2022
A22 vr. 03-06 Limoges
A24 vr. 17-06 St. Vincent
A26 vr. 01-07 Ruffec (ochtendlossing)
A27 vr. 08-07 Cahors (Bressols)
A29 vr. 22-07 Bordeaux
A30 vr. 29-07 Bergerac
Vliegprogramma Dagfond 2022
E25 za. 25-06 Chateauroux (afd. 7, 8 en 9), Orleans (afd. 10 en 11)
E27 za. 09-07 Vierzon
E29 za. 23-07 Issoudun
Kampioenschappen
Alle 6 meerdaagse fondvluchten tellen mee voor de kampioenschappen.
Mochten er één of meerdere vluchten op zondag plaatsvinden, dan tellen 5 van de 6 vluchten.
Alle 3 dagfond vluchten tellen mee voor de kampioenschappen.
Attractievluchten
In 2022 zullen er op 2 vluchten gegarandeerde hoofdprijzen vervlogen worden.
Dat zijn de vluchten E25 Chateauroux/Orleans en A26 Ruffec waarbij de prijzen weer per zone vervlogen worden.
Let op de vervolg informatie op NU-site etc.
Hoogste gemiddelde punten
Ook in 2022 zullen weer in elke uitslag de eerste 50 deelnemers met de hoogste gemiddelde punten vermeld worden.
Daarbij hanteren we het minimum deelgetal 2. Van een deelnemer die 1 duif mee heeft, wordt het aantal punten dus gedeeld door 2.
zat | 15-01 | Fc Twente | Heerenveen | 2-0 |
zat | 22-01 | Willem II | Fc Twente | 0-1 |
zat | 05-07 | Fc Twente | Vitesse | 3-0 |
zon | 13-02 | Ajax | Fc Twente | 5-0 |
zon | 20-02 | Fc Twente | GA Eagles | 2-2 |
vrij | 25-02 | RKC | Fc Twente | 1-2 |
zon | 06-03 | Fc Twente | Sc Cambuur | 1-0 |
zon | 13-03 | AZ'67 | Fc Twente | 0-1 |
zat | 19-03 | Fc Twente | PEC Zwolle | 2 - 0 |
zat | 02-04 | Fc Twente | PSV | 3 - 3 |
zat | 09-04 | NEC | Fc Twente | 0 - 1 |
vrij | 22-04 | Fc Twente | Sparta | 2 - 0 |
zat | 30-04 | Heracles | Fc Twente | 1 - 1 |
zat | 07-05 | Fc Twente | Fortuna S. | 18.45 |
woe | 11-05 | Fc Twente | Fc Groningen | 20.00 |
zon | 15-05 | Feyenoord | Fc Twente | 14.30 |
Wetenswaardigheden en Reminders
of wel
ding'n woaran aj mot denk'n en nig mot verget'n
Nationale en Sectorale Concoursen
Jaarlijks zijn er een aantal Nationale en Sectorale wedvlucten. Voor deze Nationale en Sectorale wedvluchten gelden de "Richtlijnen Nationale en Sectorale Concoursen". Deze zijn per mail naar alle verenigingen verzonden. Voor enkele Nationale en Sectorale wedvluchten geld een meldplicht. Meest zijn dit de marathon vluchten, deze hebben een zgn A code. Melden kan op verschillende manieren. De eerste duif moet binnen 30 minuten gemeld worden. Als dit bij een meldpost gebeurt moet deze vervolgens binnen 30 minuten worden doorgemelden. Melden kan per mail, app, sms of telefonisch. Enkele electronische systemen melden automatich door.
Waarom meldplicht ;
Waarom staat de meldplicht in het Reglement ;
NIC
Nationale, Sectorale en trainingvluchten moeten bij een Nationaal Inkorf Centrum worden ingekorft, de zgn NIC's. Op de site van afdeling 9 staan vermeld welke verenigngen voor welke (wed) vluchten een NIC zijn. Het zou fijn zijn als u ter plekke even mee helpt met bijvoorbeeld laden en lossen. De NIC's draaien op vrijwilligers. Op Nationale en Sectorale wedvluchten moeten tenminste zeven deelnemers zijn. Op wedvluchten met een zgn A code moeten mandenlijsten worden ingevuld.
Enten
Om deel te nemen aan wedvluchten en africhtingen moeten de duiven tegen Paramixo geent zijn. Tussen het enten en inkorven moet tenminste 14 dagen zitten. Duiven die geent zijn tegen paratyfus mogen ook 14 dagen niet deelnemen. Voor pokken geld dat de duiven na de enting 21 dagen niet mogen deelnemen aan wedstrijden.
Fond Unie Twente
FUT
Sinds decenia bestaat de FUT. Deze fondclub komt van orgine bij de zaterdagvliegers vandaan. Sinds 2019 mogen alle leden van afdeling 9 hier lid van worden.
Dagfond Club Achterhoek Twente
DAT
De DAT organiseert attractieve concoursen en kampioenschappen op de dagfond vluchten en de laatste jonge duiven vluchten van het vliegprogramma van afdeling 9.
Vriendenclub Nationale Concoursen
VNCC
Lidmaatschap VNCC 2021: Basislid € 25,00, Combinaties € 30,00. Vliegprogramma VNCC : Limoges, St. Vincent, Perigueux, Dax, Bressols, Bergerac
Hoofdprijzen 2021: als gebruikelijk. Extra gratis prijs “Weekendje Vlieland”: De punten opgeteld van de liefhebber die op St. Vincent de snelste oude duif en op Perigueux de snelste jaarling constateert is winnaar van een Weekendje weg in een Hotel op Vlieland.
Zuid Limburgse Unie
ZLU
Voor de Nationale Marathon zijn de volgende wedvluchten aangewezen; Agen, Marseille en Narbonne. Voor de West Europese Super Marathon zijn de volgende wedvluchten aangewezen; Pau, Barcelona en Perpignan. De inschrijvingssite is aangepast zodat u met de inschrijving voor 2021 kunt starten. De abonees van 2020 met een inhoudsmachtiging voor de ZLU ontvangen een korting van € 5,00.
Noordelijke Unie
NU
De Noordelijke Unie, opgericht op 2 mei 2008, is een Internationaal Fondspel voor fondliefhebbers uit Nederland (afdeling 7, 8, 9, 10 en 11) en het aangrenzende deel in Duitsland. In geval van één gezamenlijke lossing vanaf 1 losplaats worden de NU concoursen vervlogen in 4 zones van 50 km, met de losplaats Bergerac als referentie. Zone 1: tot 900 km, Zone 2: 900 tot 950 km, Zone 3: 950 tot 1000 km, Zone 4 meer dan 1000 km. Worden de duiven gelost vanaf 2 losplaatsen (sector gewijs), dan wordt het NU concours ook vervlogen in 4 zones, echter spelen dan alle deelnemers van de afdelingen 7, 8 en 9 in de zones 1 en 2 terwijl de deelnemers van de afdelingen 10 en 11 spelen in de zones 3 en 4. Tevens wordt dan de bovengrens van zone 2 verlengd tot de maximale afstand in sector 3 en is de kortste afstand van zone 3 gelijk aan de kortste afstand van sector 4. Deelname aan het Noordelijke Unie-spel (via niveau 10) is gratis en geldt voor alle leden van afdeling 7 t/m 11 en het aangrenzende deel in Duitsland. Er is dus geen sprake van contributie. Vliegprogramma VNCC : Limoges, St. Vincent, Perigueux, Dax, Bressols, Bergerac, Bourges, Issoudun, Chateauroux.
Iveco huren
Net zoals vorig seizoen is er ook dit jaar weer de gelegenheid om extra trainingsvluchten te organiseren. Dit kan voor vereniging, CC, kring etc. Hiervoor is het vervoer van onze afdeling te huur. Verwacht u meer dan 500 duiven te vervoeren bent u verplicht bij de afdeling een Lossingsvergunning aan te vragen. De afdeling zet deze aanvraag door naar de NPO.
Onderstaand treft u de actuele huurprijzen aan:
Container (’s avonds ophalen) Huurprijs € 750 + € 100 convoyeur (verplicht) + kosten transporteur
Iveco (’s morgens ophalen) € 100 + € 0,25 per gereden kilometer
Iveco (’s avonds ophalen *) € 150 + € 0,25 per gereden kilometer
Iveco met aanhanger (’s morgens ophalen) € 150 + € 0,25 per gereden kilometer
Iveco met aanhanger (’s avonds ophalen *) € 200 + € 0,25 per gereden kilometer
Een chauffeur is bij de huur van de Iveco inbegrepen. Het is verplicht dat er een convoyeur meegaat. Deze mag u zelf verzorgen. Uiteraard is een convoyeur via de afdeling ook mogelijk. Hiervoor zal een meerprijs van € 50 bij ’s morgens ophalen en € 100 bij ’s avond ophalen in rekening worden gebracht. Bij 's avonds ophalen gaan de duiven niet gelijk door naar de losplaats. Dit ivm het ontbreken van een slaapplaats in de Iveco. Hierdoor is er wel de voorwaarde dat de duiven ’s nachts veilig moeten kunnen staan. Wanneer een goede locatie ontbreekt zullen de duiven ’s ochtends worden opgehaald.
Wanneer er trainingsvluchten worden georganiseerd dan is het conform NPO-wedvluchtreglement artikel 5 verplicht (ongeacht het aantal duiven) om hiervoor een Lossingsvergunning aan te vragen. Leden mogen niet deelnemen aan trainingsvluchten waarvoor geen lossingsvergunning is afgegeven Trainingsvluchten mogen alleen op dinsdag, woensdag, zaterdag en zondag worden gehouden.
Aanvragen Lossingsvergunning en huren vervoer Afdeling 9:
U kunt de lossingsvergunningen aanvragen en het vervoer van Afdeling 9 huren (boven de 500 duiven verplicht) via het secretariaat van de afdeling. In de aanvraag de volgende informatie vermelden.
NPO
Brussel 06-0-21
De landbouwcommissie van het Europees Parlement heeft vandaag bevestigd dat de duivensector een vrijstelling krijgt van de nieuwe diergezondheidswet. Hilde Vautmans, die de afgelopen maanden verschillende keren in de duivensector heeft gewerkt en de Commissie verzocht om de bepaling te schrappen, is verheugd met dit goede nieuws.
Lid van het Europees Parlement en lid van de Landbouwcommissie Hilde Vautmans (Open Vld, Renew Europe): “De duivensector kan opgelucht adem halen. In haar oorspronkelijke voorstel voor de nieuwe Diergezondheidswet wilde de Commissie een nieuwe regel invoeren die voorschrijft dat postduiven 21 dagen voor vertrek in quarantaine moeten worden geplaatst. Dat is niet praktisch en zou het einde betekenen van de duivensport. De afgelopen maanden heb ik de Commissie op een aantal manieren aangespoord om af te wijken voor postduiven: ik schreef twee brieven aan commissaris Kyriakides, stelde een schriftelijke vraag en vroeg via het secretariaat van de Landbouwcommissie om een uitzondering en een debat. Vandaag kwam eindelijk de bevestiging dat het echt zou gebeuren.
De bepaling [1] over een verblijf van 21 dagen voor postduiven wordt geschrapt. Hierdoor is er geen quarantaine nodig en kunnen vliegduiven vrij vervoerd worden. Daarnaast wordt ook het diergezondheidscertificaat voor postduiven geschrapt, waardoor de sector dergelijke certificaten niet hoeft in te leveren. Postduiven kunnen op dezelfde manier vervoerd worden als nu, met een duidelijk document van hun eigenaar of begeleider.
De voorstellen die deze wijzigingen voor postduiven bevatten, moeten eerst door de lidstaten worden goedgekeurd op een vergadering van de expertgroep. Deze bijeenkomst vindt plaats op 9 maart a.s..
Bron: KBDB (Belgische duivenvereniging).
Nieuws van de dopingcommissie
16-12-2020
Zoals eerder gecommuniceerd is onder het vorige NPO bestuur, na problemen met dopingcontroles, het dopingbeleid op een zeer laag pitje komen te staan. Het resultaat was dat er in 2019 en 2020 geen doping controles hebben plaatsgevonden.
Het huidige NPO bestuur is van mening dat een goed dopingbeleid en frequente dopingcontroles belangrijk zijn voor het welzijn van onze duiven en een eerlijke competitie. Een vraag hierover in de wekelijkse poll in Op de Hoogte kreeg massaal bijval van de liefhebbers. U bent het dus met ons eens!
Het NPO bestuur heeft dit thema voortvarend ter hand genomen. Wel is de realiteit dat het dopingbeleid en controles geheel van de grond af aan weer opgebouwd moet worden. Het NPO bestuur verwacht ondanks het vele werk toch dat in 2021 weer doping controles gaan plaatsvinden.
Nu hebben wij deze week een schrijven van de FCI ontvangen waarin wordt aangekondigd dat als voorwaarde voor deelname aan de Olympiade van 2022 er doping test resultaten van de jaren 2019, 2020 en 2021 overlegd dienen te worden. Het NPO bestuur vindt dat in beginsel een goede zaak en we kunnen alleen maar hopen dat alle bij de FCI aangesloten landen doping controles even serieus nemen als het NPO bestuur dat nu doet.
Voor 2021 zullen we aan de FCI eis kunnen voldoen. Echter zoals aangegeven voor 2019 en 2020 is dat niet mogelijk. Volgens de FCI brief is deelname aan de Olympiade dan niet mogelijk. Uiteraard vindt het NPO bestuur dat Nederlandse liefhebbers moeten kunnen deelnemen aan de Olympiade. Bij het opstellen van het Nationaal vliegprogramma is ook rekening gehouden met de Olympiade door alle liefhebbers gelijke kansen te geven zich hiervoor te kwalificeren.
Het NPO bestuur heeft over deze zaak contact opgenomen met de FCI. Wij zullen de situatie uitgebreid gaan toelichten bij het FCI Sport comité inclusief het robuuste nieuwe doping controle programma wat nu wordt geïnstalleerd. Wij vertrouwen erop dat de FCI in dit geval open zal staan voor onze argumenten.
Het NPO bestuur
Tentoonstellingskooien
Sinds 2014 is Pv de Luchtsport in het bezit van 180 tentoonstellingskooien. Dit zijn wit geplastificeerde metalen kooien. Het zijn setjes van drie en zijn inklapbaar. Deze zijn te huur. De kooien zijn inclusief onderbakken, schragen en waterbakjes.
Bingokaarten met toebehoren
Pv de Luchtsport is in het bezit van ruim 400 Bingo kaarten met toebehoren zoals een bingomolen en balletjes. Dit alles is te huur. Voor meer informatie kunt u bellen met nummer 06 51098838 of mailen met jonk1706@planet.nl
AVG
Sinds 24 mei 2016 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht. Per 24 mei jl wordt deze gehandhaafd. Pv de Luchtsport gaat seriues om met persoonsgegevens.Om die reden worden de door ons verzamelde persoonsgegevens zorgvuldig verwerkt en beveiligd. Wij houden ons daarbij aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor vragen of informatie kunt u zich tot de webbeheerder wenden.
Postduiven tijdens oolog, maar ook in vredestijd
Hieronder een opsomming van verhalen, foto's en wetenswaardigheden over postduiven in oorlogstijden.
Met dank aan dhr. H. Meijerink. Zijn site www.oorlogsduiven.nl biedt een duidelijk overzicht van onze duiven in oorlostijd.
Als postduiven tegenwoordig al eens de landelijke pers halen, is dat bijna altijd in negatieve zin. Bij een rampvlucht zijn
duizenden duiven omgekomen. Op uitgebreide schaal vinden duivendiefstallen plaats. Stadsduiven zouden verwilderde
postduiven zijn. En de dierenbescherming is overal tegen…Dat was vroeger wel anders. Toen waren duiven nog helden!
Het wonderbaarlijke vermogen van deze dieren om vanuit een willekeurige plaats pijlsnel hun eigen hok terug te kunnen
vinden, werd behalve voor wedstrijden voor diverse andere doeleinden toegepast. Zeker in het tijdperk voor de draadloze
communicatie werden duiven op ruime schaal ingezet als postbode, in vredestijd maar vooral in oorlogstijd.
Waarom duiven?
Het blijft wonderlijk. Terwijl in 1940 radioverbindingen en draadloze telegrafie al lang bestonden en ook gebruikt werden in de oorlogsvoering, werden toch nog tienduizenden postduiven ingezet. En met succes. Hoe kan dat? Waarom gebruikten alle strijdende partijen nog steeds postduiven? In de eerste plaats waren duiven goedkoop. Radioapparatuur was veel duurder. In de tweede plaats waren de duiven betrouwbaar. Bijna alle duiven die met een bericht werden gelost, bereikten hun hok, terwijl veel radiografische berichten moeilijk aankwamen. Er was regelmatig sprake van vijandelijke storingen en bovendien was er met berichten door de ether altijd het risico van meeluisteren door de vijand. Natuurlijk werd er ook wel eens een duif uit de lucht geschoten, maar dat risico was veel kleiner. Overigens hebben zowel de Duitsers als de geallieerden roofvogels ingezet om duiven te onderscheppen, maar dat lukte toch maar zelden. Een ander voordeel van postduiven boven telegrafie was dat je aan de poot van zo'n duif veel ingewikkelde informatie kwijt kon. Denk aan microfotografie, denk aan schema's, denk aan landkaarten. En duiven kon je goed inzetten voor spionagedoeleinden; ze werden bijvoorbeeld gedropt in bezette gebieden zodat ze voorzien van strategische informatie terug konden vliegen naar hun basis.
Duiven van de Koning
In onze vaderlandse geschiedenis duiken postduiven op in de Tachtigjarige Oorlog. Bij het beleg van Haarlem (1572) werden bijvoorbeeld duiven ingezet met boodschappen van de Prins van Oranje aan de belegerde burgers, om moed te houden.Tijdens het beleg van Leiden (1574) liet iemand acht duiven naar Delft smokkelen, ze waren eigenlijk bestemd als voedsel voor zijn zieke moeder. Deze postduiven werden echter gebruikt om berichten binnen de belegerde stad te brengen. Ook het bericht van de aanval op
3 oktober die Leiden zou bevrijden, was per postduif aangekomen en heeft Leidens Ontzet ongetwijfeld bevorderd.
Reuter's persbureau start met postduiven vliegdienst
Al in begin 1800 maakte de Kölnische Zeitung en de Nieuwe Rotterdamse Courant al gebruik van duiven voor het overbrengen van mededelingen. In 1848 werden alle berichten voor Belgische en Nederlandse bladen door een goed georganiseerde postduivendienst overgebracht. Het Handelsblad introduceerde een dagelijkse postduivenpost vanuit Parijs. De regering kon zo in het Handelsblad het nieuws eerder lezen dan het vernemen van het nieuws door de door hun uitgezonden koeriers .
Ook Paul Julius Reuter, in 1851 stichter van het bekende Reuter-persbureau, beschikte over een prima georganiseerde vliegduivendienst.
Het beleg van Parijs (1870)
In de Frans-Duitse Oorlog (1870-1871) is bij het beleg van Parijs systematisch gebruik gemaakt van de moderne postduif. Dit gebeurde met name nadat de Duitsers in het najaar van 1870 alle spoorwegverbindingen met Parijs hadden verbroken. De duiven werden met luchtballonnen buiten Parijs gebracht en vervolgens met boodschappen in een kokertje aan de poot of in een holle veer tussen de staartpennen teruggestuurd.
Vaillant opezet en nog steeds te zien in het Franslegermuseum
Franse heldenduif Vaillant
Zo werd de Franse heldenduif Vaillant op 4 juni 1916 losgelaten op fort Vaux tijdens de Slag bij Verdun, met in een kokertje de volgende boodschap: Wij bezwijken langzamerhand onder gasaanvallen. We moeten dringend ontzet worden. Dit is mijn laatste duif. Getekend, commandant Raynal.
De duif keerde echter meteen terug in het fort omdat er te veel gas hing. Een tweede poging lukte wel en hoewel het fort uiteindelijk toch in Duitse handen viel, herinnert een monument ter plaatse nog altijd aan de duif Vaillant die vergiftigd door het gas stervend zijn hok binnenviel. De vogel postuum ontving medailles, werd opgezet en kreeg een plekje in het Franse legermuseum.
Cher Ami
Cher Ami is een bekende postduif uit de Eerste Wereldoorlog. De duif ontving het Croix de Guerre voor het afleveren van 12 belangrijke berichten in Verdun. Zijn laatste heldendaad was op 3 oktober 1918. 500 man geallieerde troepen van de Amerikaanse 77e divisie waren ingesloten in een vallei, zonder eten en munitie, en ook nog eens bestookt door "eigen vuur". Nadat twee postduiven door de Duitsers waren doodgeschoten, was Cher Ami de laatste kans om een bericht over te brengen. Deze duif werd eveneens aangeschoten maar wist toch de eigen linies te bereiken, waardoor 194 overlevenden konden worden gered. De duif was toen aan één oog blind, door de borst geschoten en één poot moest worden geamputeerd. De duif is uiteindelijk in 1919 aan zijn verwondingen overleden.
Het opgezette lichaam van Cher Ami,
nog steeds te zien in het museum
The Mocker
The Mocker, geboren in 1917. Hij raakte gewond op zijn 52e missie. Hij verloor zijn linkeroog en een deel van zijn schedel. De Mocker werd naar Amerika overgebracht en stierf op 15 juni 1937.
Der Kaiser
Een van de bekendste Duitse duiven was de “Kaiser”. Hij was geboren in 1917 en werd getraind voor speciale missies. De Kaiser werd echter gevangen door de Amerikanen in 1918 en naar Amerika overgebracht. Hij was een bijzonder slimme en mooie vogel en kreeg veel nakomelingen die geweldig presteerden in de postduivensport. De Kaiser overleed op 32-jarige leeftijd (!).
Oprichting van militaire postduivendiensten
Sinds het beleg van Parijs zag iedereen in dat de postduif van veel betekenis was voor de communicatie. Enkele feiten. Het Duitse leger richtte een militaire postduivendienst op met stations in verschillende steden. Rusland kocht in België 5000 duiven. De Franse regering liet in Parijs een postduivenstation inrichten voor
25.000 duiven, terwijl elk legerkorps een detachement van 500 postduiven kreeg. Elke vesting die kans liep langere tijd te worden ingesloten kreeg maar liefst 1000
duiven toegewezen. In Brussel staat een groot monument ter ere van de militaire duiven en hun verzorgers uit de Eerste Wereldoorlog. Ook in Lille staat een standbeeld
ter nagedachtenis van de duizenden postduiven die omkwamen gedurende de oorlog. De duiven werden in die tijd beschouwd als helden en zoals dat gaat met helden,
de verhalen eromheen werden steeds mooier.
Kamp Beverloo in Belgie
Hoe werden militaire postduiven ingezet
Hoe ging het inzetten van postduiven nu precies in zijn werk? Hier volgen nog enkele bijzonderheden. De mandjes waarin de vogels naar de voorste linies werden vervoerd, werden veelal op de rug van de postduivenverzorgers bevestigd, wat weinig comfortabel was voor mens èn dier. Om de krachten van de duiven te sparen heeft men korven gemaakt (voor het eerst in het Zwitserse leger) waarin de dieren afzonderlijk kunnen meeveren. Bij de Duitse cavalerie zijn de mandjes meestal vervangen door praktische zakken, zodat iemand op borst en rug een viertal duiven kon vervoeren. Soms werd een soort bakfiets gebruikt, zodat één man een groot aantal duiven snel kon overbrengen. Net als de manschappen stonden ook de duiven bloot aan het gevaar van verstikking tijdens gasaanvallen. Daartoe werden gaskastjes meegenomen. Als de mannen hun gasmaskers nodig hadden, werden de duiven in die kastjes gestopt voor de nodige bescherming. Ook werden duiven nog op een andere manier ingezet voor spionagedoeleinden. Al voor de oorlog hadden de Duitsers kleine fototoestellen ontwikkeld die bij de duiven voor de borst werden bevestigd. Terwijl de duif vloog, was het via een vernuftig mechaniek mogelijk om op bepaalde hoogte op diverse plaatsen opnames te maken van het landschap. Dat leverde bijvoorbeeld afbeeldingen op van vijandelijke loopgraven. In enkele gevallen heeft men mandjes met duiven uit een luchtballon neergelaten. De mandjes hingen aan parachutes en sprongen na verloop van tijd automatisch open. Die duiven bezorgden bijvoorbeeld berichten over vijandelijke troepenbewegingen.
De duif aan de parachute Spionage duiven uitgerust met "camera's" In de loopgraaf tijdens een gasaanval
In 1942 was ons land bezet door de Duiters
Dick Drijver was toen 20 jaar, hij woonde in Santpoort en was verwoed duivenmelker. Bovendien speelde Dick een rol in het verzet, hij was lid van een Haarlemse knokploeg. Een paar duiven van hem hadden al eens boodschappen overgebracht voor het verzet.. Dat was linke soep: iedereen had zijn duiven immers moeten opruimen. In juli 1942 werd bij Dick Drijver een gewonde Engelse postduif gebracht. Dick lapte de duif op en zette Tommy, zo had hij hem genoemd, in als oorlogskoerier. Hij typte op luchtpostpapier een briefje met informatie over een Duitse marinebasis in IJmuiden, over een vliegveld bij Zwolle en over afluisterposten in Friesland. En hij vroeg of ze via Radio Oranje, de geheime zender vanuit Engeland, wilden melden of Tommy zijn boodschap veilig had bezorgd. Het briefje ging in een kokertje aan de poot van de duif.
Ook de bezetter maakte gebruik van brieftauben
Tommy
Tommy is veilig aangekomen, klonk het in augustus 1942 over de radio. Dick Drijver hoorde het bericht ergens in Friesland, waar hij ondertussen moest onderduiken. Twee weken later werd de haven van IJmuiden gebombardeerd. De Duitse marinebasis is nooit meer gebruikt. Tommy was eigenlijk helemaal geen oorlogsduif. In Engeland gingen tijdens de oorlog de wedvluchten gewoon door. Tommy bleek een afgedwaalde wedvluchtduif. Met zijn boodschap wist hij dus wel zijn hok in Dalton te vinden. Zijn eigenaar, Bill Brockbank, is toen nog even gearresteerd geweest omdat de Engelse politie het Nederlandse briefje niet vertrouwde. Maar al gauw kreeg men in de gaten dat het belangrijke strategische informatie was. Na de oorlog, op 26 februari 1946 werd de duif in Londen onderscheiden met de Dickin-medaille. Dick Drijver was erbij.
GI Joe
De beroemdste duif uit de Tweede Wereldoorlog, GI Joe. Hij redde meer dan 1000 mensenlevens. Eveneens een zeer bekende oorlogs duif is Gustav. Deze duif heeft als eerste een bericht overgebracht van de geslaagde invasie in Normandie. Op 1 september 1944 werd de duif onderscheiden met de Dickin-medaille.
De Dickin-medaille
Veel duiven die in de Tweede Wereldoorlog bijzondere opdrachten hebben uitgevoerd, werden geeerd met onderscheidingen. De bekendste onderscheiding was de Dickin-medaille uit Engeland. De medaille is genoemd naar Maria Dickin, die in Londen een organisatie voor dierenbescherming heeft opgericht. In totaal hebben 62 dieren de onderscheiding gekregen, voor heldhaftig gedrag en trouw. Het betrof paarden, honden en 32 duiven. Het gaat vooral om moed en trouw in de Tweede Wereldoorlog, maar niet uitsluitend. In 2007 werd bijvoorbeeld nog de hond Sadie, een labrador, onderscheiden omdat hij in Afghanistan explosieven had opgespoord en zodoende veel levens gered. De dieren bescherming organisatie van Maria Dickin beheert ook een dierenbegraafplaats waar een aantal van de onderscheiden dieren hun laatste rustplaats hebben gevonden. Die begraafplaats is onlangs gerestaureerd en bij die gelegenheid zijn de dappere dieren nog eens in het zonnetje gezet. Op de voorzijde van de Dickin-medaille van William of Orange staat : For Gallantry (voor dapperheid), op de achterkant naam en datum.
Willem van Oranje
We laten nu nog een aantal andere heldenduiven de revue passeren. We beginnen met duiven die hun kunststukjes boven Nederland hebben uitgevoerd, net als Tommy. Sommigen denken dat dit Nederlandse duiven waren, maar dat is onjuist. Het waren Engelse duiven die hier werden ingezet en die terug moesten vliegen naar hun hok in Engeland. Flying Dutchman leverde in 1944 liefst drie maal belangrijke informatie af die afkomstig was van geheime agenten in Holland. Bij een vierde poging is de duif verloren gegaan. Door een bericht dat in 1942 overgevlogen werd door Dutch Coast kon de bemanning van een neergestort vliegtuig voor de Nederlandse kust gered worden. De duif moest daarvoor 7 uur vliegen onder beroerde omstandigheden. De duif die later William of Orange werd genoemd, speelde een belangrijke rol bij de slag om Arnhem. De vale doffer werd gelost op 19 september 1944 om 10.30 uur in Arnhem met gegevens over de landing daar. De duif vloog 480 kilometer waarvan 250 over zee en bereikte zijn hok om 14.55 uur. Hij was gefokt door een zekere Sir William Proctor Smith en getraind door de Engelse Army Pigeon Service. Direct na de oorlog werd ook deze duif onderscheiden met de Dickin-medaille en vervolgens teruggekocht door Sir William voor 135 pond . Mevrouw Smith heeft later die Dickin-medaille geschonken aan een museum.
Duitse maatregelen
Dat de Duitsers het militaire belang van de postduif inzagen, blijkt wel uit de maatregelen die zij troffen in de gebieden die zij in 1940 bezetten. De zeer ouderen onder ons zullen zich dit nog scherp herinneren! Kort na de capitulatie van Nederland in mei 1940 eisten de Duitsers dat alle postduiven moesten worden afgemaakt. Toen bleek dat veel liefhebbers weigerden en een massaal protest van de 25.000 duivenhouders dreigde, werd de maatregel snel weer ingetrokken. De Duitsers vorderden een aantal hokken van prominente liefhebbers in ons land. Ze richtten diverse centrale hokken in van waaruit de duiven militaire training kregen. In een bekende villa in Den Haag bij het Carnegieplein hielden ze bijvoorbeeld vele honderden duiven, die vooral werden gebruikt in de luchtmacht en de marine. Ieder vliegtuig en iedere onderzeeboot had duiven aan boord. In 1942 werd opnieuw afgekondigd dat alle postduiven gedood moesten worden. Wie weigerde kreeg op zijn minst drie maanden dwangarbeid. Maar ook dit Duitse gebod werd door velen ontdoken. En aan het eind van de oorlog kwam er nogmaals een bedreigende maatregel voor de duivenmelkers: iedereen die nog duiven hield zou voor het vuurpeloton komen! En nog steeds namen velen het risico hun duiven heimelijk aan te houden. Aan hen hebben we te danken dat er na de oorlog snel weer een behoorlijk postduivenbestand kon worden opgebouwd.
De invasie in Normandie
Bij de landing van de geallieerde troepen op de kusten van Normandië op 6 juni 1944 werden honderden goed afgerichte duiven gebruikt. Die moesten met berichten terug naar Engeland, een kleine 200 kilometer . Ze vlogen niet rechtstreeks over zee, maar volgden eerst de kustlijn in noordelijke richting en pas bij Duinkerken, waar de zee op zijn smalst is, staken ze het Kanaal over. Toen de geallieerden delen van Frankrijk en België hadden bevrijd, vorderden zij honderden duivenhokken van duivenhouders uit die streken. Daaruit blijkt wel hoe belangrijk de duiven voor de verbindingen waren. De plaatselijke duiven kregen een spoedtraining en werden meegenomen met het oprukkende front en vandaar met berichten losgelaten. Ze bereikten dan hun hokken die onder militair toezicht waren geplaatst.
Een mobiel duivenhok zoals dat gebruikt werd door de Engelsen Een piloot met de postduif die, tijdens een verkenningsvlucht,
het thuisfront van informatie kan voorzien.
Mary of Exeter
Ruhr-Express werd na een jaar van hard werken, met lossingen vanuit vliegtuigen en vanaf schepen, in 1945 per parachute gedropt achter de vijandelijke linies. Zij werd gevonden en van informatie voorzien. Zij vloog daarna in recordtijd een kleine 500 kilometer en bezorgde de Engelse geheime dienst een zending belangrijke gegevens. Scotch Lass werd op 12 september 1944 samen met een geheim agent gedropt in Nederland, vloog vervolgens terug naar Engeland en bereikte haar hok, hoewel gewond, met 38 micro-foto's. Een van de belangrijkste Engelse oorlogsduiven was Mary of Exeter. Deze duivin vloog gedurende vijf jaar op alle fronten. Ze liep daarbij vele verwondingen op. Ze sneuvelde tijdens een vlucht en werd op het land teruggevonden. Evenals de hiervoor genoemde duiven werd Mary onderscheiden met de Dickin-medaille. Zij is begraven op de begraafplaats voor dieren die Maria Dickin in Londen heeft ingericht.
Allemaal goed om te bedenken als iemand het weer eens over “die dakschijters” heeft!
Duivendroppingsparachute Zaamslag
In de oorlog op het vasteland van Europa uitbrak in 1939 vreesden de Engelsen voor een invasie van hun land door de Duitse troepen. Ze dachten dat dan hun telefoon- en radioverbindingen niet goed meer zouden werken. Daarom heeft de Britse krijgsmacht zijn postduivendienst (the Carrier Pigeon Service) snel uitgebreid, vooral met duiven van duivenmelkers langs de Engelse zuidoost kust. Toen die Duitse invasie niet doorging werden de getrainde duiven voor andere militaire doeleinden ingezet.Dat de Duitsers het militaire belang van de postduif inzagen, blijkt wel uit de maatregelen die zij troffen in de gebieden die zij in 1940 bezetten. De zeer ouderen onder ons zullen zich dit nog scherp herinneren! Kort na de capitulatie van Nederland in mei 1940 eisten de Duitsers dat alle postduiven moesten worden afgemaakt. Toen bleek dat veel liefhebbers weigerden en een massaal protest van de 25.000 duivenhouders dreigde, werd de maatregel snel weer ingetrokken. In 1942 werd opnieuw afgekondigd dat alle postduiven gedood moesten worden. Wie weigerde kreeg op zijn minst drie maanden dwangarbeid. Maar ook dit Duitse gebod werd door velen ontdoken. En aan het eind van de oorlog kwam er nogmaals een bedreigende maatregel voor de duivenmelkers: iedereen die nog duiven hield zou voor het vuurpeloton komen! Christiaan Scheele en zijn vader woonde in Zaamslag. Toen de Polen bij Axel zware gevechten leverden wilden ze graag weten wat hun achter het front te wachten stond. Om hier achter te komen werd met een klein vliegtuigje een Engelse postduif in harnas (zodat de duif niet weg kon vliegen) aan een parachute gedropt met een doosje instructies erbij.De bedoeling was dat je de gegevens waar men om vroeg op een papiertje zou schrijven en vervolgens in het berichten kokertje zou stoppen wat je weer om de duif zijn poot zou bevestigen. Nu kon de duif in de lucht worden gegooid om aan zijn terugreis naar Engeland te beginnen. Terug aangekomen in Engeland werd het berichtje per zender doorgegeven aan het hoofdkwartier van de Polen. Christiaan Scheele en zijn vader gaven verschillende berichten door via de postduiven, ze werden hier daarom ook na de Tweede Wereldoorlog voor bedankt met een oorkonde van het Engelse leger. Na de bevrijding ging Christiaan Scheele met Bataljon Zeeland als oorlogsvrijwilliger naar voormalig Nederlands-Indie. De complete parachute inclusief harnas en berichtenkoker is altijd door de familie Scheele als souvenir bewaard, de zoon van Christiaan Scheele woonachtig in Hilversum heeft het object geschonken aan het museum zodat dit Zeeuwse verhaal bewaard blijft.
Bevrijdingsmuseum Zeeland; Coudorp 41, 4455 AH Nieuwdorp, Tel: 0113 - 67 14 75, E-mail: info@bmzeeland.nl
Moumument Duitse Postduif
Het monument staat in een klein parkje op de hoek van de Falkenseer Chaussee en de Flankenschanze in Berlijn-Spandau.Anno 2009 was het bijna helemaal overwoekerd door struiken. Vanaf het trottoir nauwelijks zichtbaar loopt de wandelaar er gemakkelijk aan voorbij. Bereikbaarheid vanaf Alexanderplatz: S75 of S9 ri.Spandau, tot eindpunt. Verder te voet (ca. 10 min.) Meer dan 100.000 postduiven werden er in de Eerste Wereldoorlog ingezet voor het overbrengen van berichten. Alle strijdende legers maakten er gebruik van en hadden speciale fok- en trainingseenheden voor postduiven. In Duitsland was dat de Lehr-, Zucht- & Versuchsanstalt für Heeresbrieftauben in Spandau. Als eerbetoon aan de prestaties van de postduiven in de oorlog werd hier op 20 augustus 1939 dit Brieftauben Monument onthuld. Het werd ontworpen door de beeldhouwer Georg Roch.
Het monument voor de Duitse postduif
Het staat in Berlijn, in de wijk Spandau
Het monument voor de Franse postduif
Deze staat bij de dierentuin in Lille
Frans monument voor de Oorlogsduif
Alleen een streek met een sterke postduiventraditie kan zich een herdenkingsmonument voor postduiven veroorloven. Bij de ingang van de dierentuin van Lille richt de Franse Federatie voor Postduivenhouders in 1936 een monument op ter ere van de 20.000 postduiven gesneuveld voor het vaderland en de postduivenhouders, geëxecuteerd door de vijand voor het houden van postduiven. De gepersonifieerde Vrede staat tussen een zwerm vogels. Aan haar voeten verbrijzelt een met een postduif gesierd schild een slang, symbool voor de vijand.
Bron: www.oorlogsduiven.nl
(met speciale dank aan dhr. Meijerink)
Sinds december 2009 heeft ook Pv de Luchtsport haar eigen website. Hetgeen op deze site aan informatie staat komt veelal van derden. Mocht het zich onverhoopt voordoen dat bronvermelding ontbreekt en / of geïnteresseerden zich op enige wijze benadeeld voelen neem dan aub contact op met de webbeheerder.
E. Wilmink 0636187435 of per mail doffer54@home.nl